Wednesday, July 20, 2016

Meet the Author - Luis Diaz Santana Garza



Meet the Author Series at Paragraphs 

Tuesday – July 26th       1-3 PM 

Historia De La Musica Norteña Mexicana 

With Luis Diaz Santana Garza, 
And music performance by Sonia Medrano (singer) and 
Javier Díaz Santana (accordion). 

HISTORIA DE LA MÚSICA NORTEÑA MEXICANA: 
DESDE LOS GRUPOS PRECURSORES AL AUGE DEL NARCOCORRIDO. 
El presente trabajo analiza el origen, evolución y difusión de la música del conjunto norteño, representante histórico de una identidad local, que se transforma en una identidad del noreste, para luego dar paso al norte de México, y más tarde ser asimilada nacional e internacionalmente. Esta visión de largo aliento en torno al conjunto y las formas musicales que emplea, como la polca, el corrido, la canción y el bolero, así como sus transformaciones y aportaciones a otras culturas sonoras, es analizado en términos de cómo puede articular significados, organizar nuestro sentido del tiempo y la memoria, y contribuir a la construcción social de las identidades individuales en la frontera. La música popular puede proporcionar un sistema para la presentación y la negociación pública de la identidad, así como para construir fuentes de poder y significado alternativas. A pesar de no haber sido impulsada directamente por ninguno de los dos estados-nación donde prolifera, la música regional de acordeón y bajo sexto es uno de los principales referentes de la identidad mexicana y chicana desde mediados del siglo xx, desplazando hoy incluso al mariachi, gracias a que los migrantes mexicanos reclamaban su música, mientras que al sur, el poder económico del noreste del país ha tratado de imponer una hegemonía cultural y económica por medio de los sonidos armónicos. 
―Sin duda el trabajo de Luis Díaz Santana es de las contribuciones que la etnomusicología mexicana ha esperado por mucho tiempo y que tiene que ver con las músicas urbanas. El autor ofrece importantes avances en la investigación histórica sobre aspectos fundamentales como la identidad en un ámbito fronterizo, migración, cultura y cultura popular, música popular mexicana, industrias norteñas como factor de cambio sociocultural, los músicos y sus conjuntos como actores de la gestación de una nueva tradición‖. Dr. Arturo Chamorro Escalante, UDG. 
 

Luis Díaz Santana Garza nació en Monterrey, Nuevo León, México. Es Licenciado en Música, Maestro en Humanidades y Doctor en Historia. Ha publicado el libro Tradición Musical en Zacatecas, (1850-1930), y se encuentra en prensa "Historia de la música norteña mexicana: desde los grupos precursores al auge del narcocorrido". Actualmente es docente-investigador “Titular C” en la Unidad Académica de Artes de la Universidad Autónoma de Zacatecas.  






Meet the Author Series at Paragraphs 
Tuesday – July 26th       1-3 PM 
Historia De La Musica Norteña Mexicana 
With Luis Diaz Santana Garza, 
And music performance by Sonia Medrano (singer) and 
Javier Díaz Santana (accordion). 
The overall objective of the present book is to analyze the origin, evolution and dissemination of the norteño and tejano conjunto, a group that represents, historically, a marginalized local identity, which was transformed primarily into an identity of the northeast, then giving way to the whole northern México and the American Southwest, and later assimilated as mainstream genre nationally and internationally. My purpose is to give a long-term historic vision of conjunto and the various musical forms that uses, such as the polka, the corrido or cancion (song), and more recently the bolero and the cumbia, as well as their transformations and contributions to other sonic cultures.

Luis Díaz-Santana Garza was born in Monterrey, México, in 1970, studied a Bachelor of Music, Master of Arts and PhD in History, and has done research of music from the baroque period until the present, performing with original instruments, such as the baroque guitar and the 19th century Mexican seven-string guitar. He is Professor of guitar and music history at the Music Department of Zacatecas Autonomous University, and has received several fellowships from CONACULTA, INBA and PACMYC. His recordings include mexican songs and dances of the 19th century, the Opera San Francisco Xavier from Bolivia, and two records of mexican music for guitar fron the 19th century. He wrote the books "Tradición Musical en Zacatecas, Una historia socio-cultural, 1850-1930", "Transcription of guitar works", and his new book about the history of conjunto norteño and conjunto tejano 
Please note the book is published in Spanish.
 
This event is free and open to the public.
Paragraphs On Padre Boulevard, 5505 Padre Blvd. South Padre Island, TX 
For information call us at 956-433-5057 

5 comments:

Shuaib Ahmed said...

thanks that you share some awesome experiences with us. i saw the group photo and you are looking fab there too this link. Keep sharing your memories here. Good day!

Shuaib Ahmed said...

Paris is city of love the city of princess and their prince to make them feel special all the time here. i like to visit paris all the time. like the post. thanks for sharing.

Shuaib Ahmed said...

but what if some one is looking to put on some weight and gain some extra fats does sleeping have anegative https://www.paraphrasingservice.info/top-10-paraphrasing-tips/ impact on the process of gaining weigth??

Anonymous said...

Astounding blog entry, These youthful colleagues are so talented and this test is also so troublesome. Undoubtedly, I am so on edge to see this confinement and I know they http://www.bestcapstoneprojects.com/annotated-bibliography-generator site all will give the incredible dispute to one another.

Anonymouse said...

Awesome site, Industrious work is the best way to deal with development. This https://www.rewritingservices.org/rewriting-a-novel-how-to-make-it-easy/ site is the standard of each field comparatively in direction tireless work takes you at a higher point. The greater part of the works made by us are perceived by the scrutinizes.